Trønderbartens hovedby – Trondheim

Sist endret 03.02.2022 | Publisert 09.09.2013Trøndelag, Urbane fotturer |

Anslått lesetid:

Se for deg en dag gatelangs i Trondheim. Opplev den pittoreske Nidelven, det transformerte tidligere verftsområdet på Solsiden, og det gamle trehusmiljøet på Bakklandet. Vi skal på byvandring.

Se den berømte Nidarosdomen og Vår Frue kirke, og avslutt med å besøke to spennende museer, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Rockheim, nasjonalmuseet for norsk pop og rock.

Denne artikkelen introduserer deg til noe av det denne midt-norske byen kan tilby. Og se, jammen fant vi ikke noen trønderbarter også – bare sjekk videoen nederst på siden.

Et kart og en beskrivelse av vandringsruten

Først skal vi ta byvandringen i ord og bilder og starter ganske enkelt med følgende kart. Vandringen starter på Blomsterbrua og avslutter på Rockheim. Stedene er markert på kartet, vandringsruten også. Kartet lar seg dessuten åpne i ny fane eller nytt vindu for å se det i større format.

Vi starter ved Blomsterbroa

Om vi vil, kan ruten starte med Trondhjems sjøfartsmuseum ved Nidelva, men ellers starter turen like bortenfor. Vi skal nemlig langt ned mot utløpet av Nidelva, elveløpet som skiller den flate Midtbyen fra høydedragene på andre siden. Her finner vi gang- og sykkelbroa med det elegante navnet av Blomsterbroa.

Årsaken til den hederstittelen er naturligvis at den på rekkverket er beplantet med blomster.

Innover på Solsiden og langs Bakklandet

På andre siden finner vi et like spennende navn, Solsiden. Her hvor det en gang lå et skipsverft, Trondheim Mekaniske Verksted, finner vi moderne handlesenter, kontorbygg, leiligheter og ikke minst restauranter som har et yrende liv til langt på kveld.

Av nesten like stor interesse er at man har tatt vare på det gamle i den byfornyelsen som her er skjedd. De gamle hallene finner vi fremdeles mange av, det samme med dokker, vinsjer og smijernsporter. Gatenavnet innerst er simpelthen TMV-kaia.

Fra Solsiden svinger vi her innover mot høyre og får Bakke kirke opp på venstre hånd, avhengig av hvilket gateløp du velger, og Bakke bro til høyre. Vi kommer nå inn i Bakklandet. Navnet kommer altså av bakkene opp mot festningen og mer, og ikke av et «bakland» om noen skulle være fristet til å tro det.

Her gjør vi et lite fotostopp. Klikk på miniatyrbildene for å se dem i større format og bla mellom dem.

Byfornyelse ja. Det var det også snakk om her for noen tiår tilbake. Den gang var det nok heller tale om fornyelse i betydning av sanering. Det skjedde ikke, og nesten som i Gamle Stavanger, har vi her fått et av Trondheim sentrums mest attraktive bomiljøer såvel som besøksmål.

Vi følger nå Nidelva oppover. Det er ikke mulig å gå langs selve elvebredden annet enn i veldig korte bruddstykker, for her går de gamle sjøhusene helt ut mot elva. Der du kan komme bort til elva bør du gjøre det, for utsikten rett over, oppstrøms- og nedstrøms er mildt sagt vakker.

Kryss over Gamle Bybro

Vi spaserer altså langs gatene med de flotte, gamle trehusene på Bakklandet. Neste mål er Gamle Bybro som bysangen kretser rundt. Der finner man Lykkens portal. Her kan man stå og drømme, eller simpelthen nyte utsikten nedover sjøhusrekken, eller oppover mot høydedragene mot gamle NTH. Spiret til Nidarosdomen ser vi også.

Før du går ut på broen bør du imidlertid kikke litt på sykkelheisen Trampe. Den står nederst i bakken og er vel fremdeles unik i verden. Her hektes sykkelen fast og dras opp den lange bratte bakken.

Her gjør vi et lite fotostopp igjen. Klikk på miniatyrbildene for å se dem i større format og bla mellom dem.

(Vennligst bær over med om bildene framstår litt hulter til bulter. De er tatt til ulike tider og med vandringer i ulike retninger. Sorteringen er kronologisk.)

Oppsøk Nidarosdomen og strøket rundt

Vår vandring gatelangs i Trondheim har brakt oss over Bybroa. Vi tar peiling på Nidarosdomen oppover til venstre. Her kan vi velge å følge elva et stykke oppover, forbi Pilegrimsgården og inn i Erkebispegården fra elvesiden, eller å gå rundt sistnevnte. Et tredje valg er å ta rett gjennom kirkegården. For til domkirken skal vi.

Nidarosdomen er Norges største og mest forseggjorte kirke. Det er også den viktigste, og det har den vært i alle år siden Olav den Hellige ble gravlagt her. Les om Nidarosdomen i en egen artikkel.

Ved siden av katedralen ligger altså Erkebispegården som nesten er like gammel. En svær gårdsplass med bygninger a la festningsmurer rundt. Her er det mye å oppleve, så les om Erkebispegården i egen artikkel her på Sandalsand.

Når vi står og beundrer den monumentale Vestfronten på Nidarosdomen vil vi se en stor rødmalt bygning bak oss. Det var i sin tid byens Waisenhus. Like ved siden av ligger også Trondheim Kunstmuseum (les spesialartikkelen) og litt lenger bak finner du det Jødiske museum, enestående i sitt slag i Norge. Kikk innom om du er i modus, før vi går videre innover i byen. Når vi snakker om kunst, så er der flere utendørs utsmykninger i sentrum. Les om dem i spesialartikkelen om skulpturer i Trondheim sentrum.

Her er nok en bildekarusell av det vi har opplevd siden Bybroa.

Fortsett inn i Midtbyen i retning Torvet

Vi skal nå videre gatelangs i Trondheim, innover i Midtbyen, i retning fjorden. Først tar vi nedover i retning Torvet, men holder oss litt til siden for vi skal til Kunstindustrimuseet. Det er vel verdt et besøk, så les denne spesialartikkelen. Litt lenger nede mot torget finner vi Vår Frue kirke, den andre av byens to gjenværende middelalderkirker. Her driver også Bymisjonen sin aktivitet mot byens svakeste. Les mer om kirken.

På et eller annet vis bør du nå tråle bygatene. Se om du finner noen av de gjenværende veitene, eller smau som noen av oss også kaller det. Det som kjennetegner Trondheim sentrum er nemlig ganske brede gateløp, lave og lange trehus eller litt høyere hus i mur. De smale veitene er nesten borte, men noen er igjen.

Nedover mot fjorden bør du også se om det er mulig å komme inn i Norges største trebygning, nemlig Stiftsgården. Der var undertegnede, og laget en spesialartikkel om også den severdigheten. Du bør også få med deg byens gamle paradegate, nå heldigvis gågate. Vi snakker om gaten som ganske enkelt heter Nordre.

Gå enda lengre

Vel nede ved sjøen (egentlig utløpet av Nidelva) vil du finne Ravnkloa. Her kan du ta båt ut til Munkholmen, eller kjøpe litt sjømat i utsalget. Hold deretter langs de svære sjøhusene bortover mot høyre i Fjordgata og kryss over til Trondheim sentralstasjon.

Fortsett rett fram og du er ved denne vandringens endepunkt, Rockheim. Det er et sjeldent spennende opplevelsesmuseum for alle som har et forhold til norsk pop- og rock gjennom de siste 50-60 år. Les denne artikkelen.

Da er vi ved veis ende av denne vandring gatelangs i Trondheim.

Her følger siste bildekarusell.

Video fra en byvandring i Trondheim

Helt til slutt skal du få en liten video satt sammen av bilder og filmsnutter i fra trøndernes gamle hovedstad. Musikken er til å kjenne seg igjen i vil vi tro.

Audio:

(1) “Nidelven stille og vakker du er.” Artists: Nora Brockstedt & Kurt Foss.

(2) “Prelude”. Artists: Nidarosdomens guttekor. Album: Jul i Nidarosdomen

(3) “Reverie (small theme) (ft. Pitx)” Artist: Ghost. CC License 3.0

Denne artikkelen har gitt noen ideer til å vandre gatelangs i Trondheim. Lenker til flere artikler her på Sandalsand er lagt inn i teksten. Slå opp alle artikler fra Trondheim. Les også om byen på Wikipedia.