Småbarnas turmål nummer 1, Kubbetjørn i Sandnes

Sist endret 19.03.2022 | Publisert 16.02.2015Rogaland, Skogsturer |

Anslått lesetid:

Det er vel knapt en unge som har vokst opp på Jæren de siste 20 år, og ikke vært på Kubbetjørn. Hit er det lett å gå, turveien er kort og det er idyllisk skog helt fram til målet.

Opplevelser gjennom generasjoner

Nå var det temmelig mange årene siden første gangen jo dro opp hit, dessverre også siden sist. Men også den gang var det en jevn strøm av småbarnsforeldre dyttende på barnevogner, og med de litt større småbarna stabbende på siden.

Det er jo ikke rart at dette er blitt et yndet utfartsmål for dagens småbarnsforeldre, de har vel selv vandret innover en generasjon før.

Fra parkeringsplassen ved Gramstad (se kart lengre ned i artikkelen) er det bare å legge i vei de 20-30 minuttene det tar å gå inn. Beregn noen minutter lenger tid for de aller minste. Når man går 150 meter opp fra P-plassen ved bilveien, møter man forresten på enda en P-plass. Fra den er det bomvei innover, og bra er det.

Rogaland - Sandnes - Kubbetjørn

Slik ser det ut, like opp fra parkeringsplassen.

Hvordan er turveien innover?

Det er fin grusvei helt fram, meget velegnet for barnevogner. Kommunen anslår en times tid for tur-retur på 2,5 km på akkurat denne turen.

Du vil langs turveien finne skiltet flere avstikkere, enten det er til Vatne, Hana, Sandvika, eller videre til Paradisskaret og Bjørndalsnuten. Returen går samme vei til parkeringsplassen.

Det er skog på alle kanter. Turen går veldig slakt oppover i starten og svinger så ned en bakke. Her ser man en liten myr til venstre, og om litt kommer neste «landemerke» opp, en steinur.

Rogaland - Sandnes - Kubbetjørn

Ned første bakke møter vi en myr på venstre hånd.

Vi fortsetter videre nedoverbakke før det igjen går slakt oppover til vi kommer til en slags mellomstasjon. Det er Gramstadbekken som renner under en bro. Den er det alltid koselig å stoppe litt opp ved og kaste pinner i, for å se dem forsvinne i hullene under turveien og komme fram på andre siden.

Vi skal framover, passerer et skilt som viser en sti til Hana, og kommer så til en ferist. Like bak finner vi en svær kubbestol som noen har hogget til. Om den er for eventyrstunder skal være usagt, men artig uansett.

Rogaland - Sandnes - Kubbetjørn

Turens mest strevsomme fase, opp disse svingene.

Nå begynner denne turens egentlige stigning, der turveien slynger seg småbratt oppover til vi er på turens høyeste punkt og et nytt myrlendt område til sides for turveien. Herfra er det nedoverbakke helt fram til Kubbetjørn.

Vel framme ved det lille tjernet, som synes å ha blitt mindre med årene, vil du finne flere rasteplasser ved de gamle tuftene etter husmannsplassen som lå her inne i siste halvdel av 1800-tallet.

Rogaland - Sandnes - Kubbetjørn

Og slik ser det ut, Kubbetjørn, en pen ettermiddag i februar.

Dersom det skulle være for folksomt her, kan du gå langs bergnabben ved enden av tjernet, og inn i skogen bak. Der finner du flere rasteplasser.

Hva gjør vi ved Kubbetjørn?

Ved Kubbetjørn sitter vi på gamle trestammer, benker, eller på steinene som ligger rundt om. Ungene kan klatre litt i berget, svinge seg i trærne, men ellers er det ikke så mye å gjøre. Tjernet er nok ikke særlig til å bade i, for å si det slik.

La meg til slutt bare komme med et varsko. På mitt hastige besøk denne ettermiddagen møtte jeg en lang rekke småbarnsfamilier på vei hjem. Kubbetjørn lå øde og forlatt, med et stort unntak. Det røk fremdeles livlig fra alle de bålplassene som familiene hadde kost seg med. Ikke en av dem var forsøkt slokket. Det kan gå riktig ille.

Rogaland - Sandnes - Kubbetjørn

Det ryker fra forlatte bålplasser innimellom de gamle hustuftene, ved Kubbetjørn.

Flere bilder

Klikk på bildene under og bla gjennom dem i full størrelse.

Praktisk

Det er nok bil som teller for å komme fram hit. Man kjører utover Gandsfjorden på Hanasiden i retning Dale. Ved Strondavika svinger vi høyre og følger bakkene oppover mot Gramstad. På toppen av bakken, og like før parkeringsplassen på Gramstad (den man stopper på for turen til Dalsnuten) svinger man brått til høyre og finner en P-plass.

I kartet under, som kan åpnes i full størrelse, er vandreturen lagt inn med tur/retur.

Sandnes kommune har en oversiktlig nettside med mange turmuligheter i kommunen, og der er oppslagstavler på parkeringsplassene.

Les om flere skogsturerSandalsand og mange artikler av ulike slag fra Sandnes.