Jotunheimen – Gjendesheim til Glitterheim

Sist endret 21.03.2022 | Publisert 29.10.2014Fjell og hei, Innlandet | ,

Anslått lesetid:

Det er ikke opplagt at turen fra Gjendesheim til Glitterheim skal bli den første dagen på en seksdagers rundtur i Jotunheimen. Turen over Hestlægerhøe er imidlertid flott, og gir deg det meste av hva denne fjellheimen kan by på.

Orientering

Grunnen til at turen til Glitterheim ikke er en selvfølge, er lengden. Den er på hele ca. 22 kilometer om du tar den ruta vi gjorde, og kortere rute fra Gjendesheim finner du ikke. Man bør beregne minst 8-9 timer på turen. Se kart nederst i artikkelen.

Gjendesheim ved østre enden av det langstrakte Gjendevatnet er et glimrende utgangspunkt for turer i Jotunheimen, i det minste om du kommer hit østfra i landet. Turisthytta ligger vakkert til, og den er romslig nok til å kunne innkvartere de fleste. Ettersom vi var på rundtur skulle vi tilbake hit, over Besseggen den siste dagen.

Oppland - Jotunheimen - Gjende

Utsyn over Gjende fra litt oppi bakken fra Gjendesheim

Opplevelser

Vi ankom kvelden før for det skulle bli en lang dag over fjellet. Vår første dag på selve fjellturen brakte oss nokså bratt oppover fra hytta. Gjendevatnet ligger på 984 meter og vi skal 400 høydemetre oppover den første timen før vi kan se framover. Et stykke opp i bakken møter vi på turløypa som kommer ned fra Besseggen, men vi fortsetter rett fram. Det er god utsikt nedover mot Gjendevatnet til vi kommer langt oppover.

Når vi kommer opp på 1380 meters høyde begynner det å gå slakt framover mot Bessvatnet hvor vi krysser elva Bessa og fortsetter nordover langs lange flate strekk. Det neste vatnet vi kommer til er dagens andre halvmåneformete vann. Russvatnet har også en elv vi må krysse. Ikke overraskende heter elva Russa.

Oppland - Jotunheimen - Russvatn og Bessfjell

Det er mektig natur i Jotunheimen. Her med Russvatn og Bessfjell bak. I Jotunheimen finner man 255 av Norges 300 fjelltopper over 2000 meter. Besshøy til høyre utenfor bildet er på 2258 meter.

Herfra går merket løype litt langs vatnet, og vi er på turens laveste punkt, ca. 1175 meter. Etter halvannen kilometer begynner vi å svinge nordover og opp i høyden mellom Austre og Vestre Hestlægerhøe. Her når vi dagens høyeste punkt, på ca. 1680 meter.

Når vi er kommet så langt, er det ikke lenge før vi øyner Glitterheim i det fjerne. Vi følger skråningen nedover i Veodalen, og har forhåpentligvis nok sprut igjen i beina til at alle steinene kan forseres uten uhell.

Noen refleksjoner

Jotunheimen er full av stein, og flere av strekningene på denne turen måtte vi forsere med full konsentrasjon, særlig ettersom det etter hvert ble en grå og våt høstdag.

Oppland - Jotunheimen - Østenden av Russvatn

Lange slake «fly», her mot Russvatn i østlig retning

Samtidig gir turen utsikt mot vann og fjell, ikke minst i kombinasjon med de nærmest endeløse «flyene». Praktfull utsikt med andre ord. Godt var det imidlertid å kunne ta inn på Glitterheim for en god middag.

Finn fram

Les en omtale av turen og om Gjendesheim og Glitterheim på Ut.no.

Dette er beskrivelsen av en 6-dagers klassisk rundtur fra hytte til hytte i vakre Jotunheimen, sensommeren 1989. Grunnet turens alder var den ikke tiltenkt publisering. Imidlertid var rundturen så perfekt («Jotunheimen i et nøtteskall») at den inkluderes likevel. Jeg tror verken tekst eller bilder, enn si den grunnleggende opplevelsen, vil være vesentlig annerledes i dag.

Ruten under stemmer noenlunde med våre gjennomførte dagsmarsjer, men båtturen fra Gjendebu til Memurubu er ikke inntegnet. Med unntak av Memurubu overnattet vi på alle avmerkete hytter. Klikk på markørene for å få fram navn på hytter, klikk på linjene for å få informasjon om dagsetappen. Utvid gjerne kartet i ny arkfane.

Hver dagsetappe er beskrevet i egen artikkel. Følgende er publisert:

Se bildene fra denne dagsturen nedenfor. Klikk for et større format.