Pages Navigation Menu

Jærkysten: Vigdelneset

Stien rundt Vigdelneset mellom Vigdel og Hellestø er ganske kupert og slynger seg over berg, knauser, utmark, og rullestein mellom to særdeles flotte sandstrender. Et par hytter finner vi også langs den merkete stien. Her er det ikke mange andre som vandrer.

Jærkysten fra Tungenes i nord til Ogna i sør er over 100 km å gå. Den består av lange strender med sand, rullestein og svaberg. Det er gode muligheter for fotturer i naturskjønne omgivelser langs omtrent hele strekningen. Denne artikkelen beskriver en av turene langs kyststripa i Sola kommune.

Opplevelser

Dette er kanskje den turen langs Jærkysten hvor vi kommer lengst bort fra kultivert landskap og boliger. Klippene langs sjøen er forrevne, de svære steinene i Buvika krever at man må hoppe stødig mellom dem, og i den sørlige delen mot Hellestø må man lete seg fram etter egnet tråkk. Nettopp av disse grunner er dette en ekstra spennende og fin tur. Utsikten sørover Hellestøstranda fra Veggevika er fabelaktig. Det er mange turer på Jæren som går mellom to sandstrender. De fleste er fornøyde med et søndagsbesøk på en av strendene, sommer og vinter, og beveger seg kanskje et par hundre meter på hver side av stranden. Den dagen jeg tok turen rundt Vigdelneset møtte jeg ingen, bortsett fra på strendene i Vigdel og Hellestø.

Jeg bestemte meg for å gjøre dette til en rundtur for å unngå å komme tilbake på tråkk som jeg dro, og dessuten for å se nærmere på gårdene på Vigdel og Hellestø. Runden på 5,4 km tok et par timer. Starten var på den store parkeringsplassen ved Vigdelstranden. Herfra klatret jeg opp på Vigdelveten og ned på den andre siden til gårdene i Vigdel. Jeg fulgte bilveien mellom gårdene sørover til jeg nådde Hellestø. Jeg hoppet over strandpromenaden og vendte tilbake nordover i det kuperte landskapet rundt Vigdelneset til Vigdelstranda. Denne siste delen er på bare 2,5 km.

Vigdelveten har en lang historie som militær installasjon, dog med store sprang i tid mellom dem. I vikingetiden var det en vete, eller fyrtårn, som skulle settes fyr på dersom fiendtlige skip ble observert. Lokalbefolkningen hadde ansvaret for denne delen av forsvaret langs kysten, en av 2000 tilsvarende varder. Tusen år senere ble høyden okkupert av de tyske styrkene under 2. verdenskrig og bygget ut med bunkersanlegg, kanonstillinger og mer oppe på høyden og på nærliggende steder. Dette var en del av tyskernes Festung Norwegen for å stoppe en forventet alliert invasjon.

Etter krigen tok det norske militæret over og utvidet fortet fram til moderne tid. Vigdel Fort ble avviklet for noen år siden, og området ble åpnet for publikum. Militærområdet dekket Vigdelveten, Håfjell og Fårleberget i nærheten. Vigdelveten var lenge overgrodd med trær og busker, men bakken er nå ryddet for all vegetasjon, og bunkersene og andre militæranlegg er gjenfyllt med stein. Med sine 67 meter over havet er Vigdelveten den høyeste toppen i Jærens landskapsvernområde. Panoramaet er uklanderlig.

Fra Vigdelveten gikk jeg ned den ganske bratte bakken til gårdene på Vigdel, svingte til venstre (sørover) for å følge veien et par kilometer til jeg kom til Hellestø. Denne turen på asfaltveien var litt interessant bare av en grunn: Jeg hadde aldri vært der før til fots.

Da jeg var kommet så langt, var det å nærme seg strandsonen for å lete etter en merket sti. Det var ikke lett, men til slutt kom jeg over merkingen som består av små, rødmalte prikker hver 15. meter eller så. Stien fortsetter til venstre for, og under Håfjellet, høyden med en mast på.

Terrenget er ganske kupert og variert. Noen steder må du balansere over kampesteiner, som i Buvika, andre steder domineres av gressletter. Du er aldri langt fra sjøkanten.

Her ute på Vigdelneset finner vi ikke bare en forreven kyststripe med nakne knauser hvor bølgene vasker rent, men også noen rett store gressbakker. I blomstringen må det være flott her, men på denne gråværsdagen i mars var det alt annet enn fargerikt. Det er ganske spennende å gå stien under Håfjell. Etter Buvika åpner landskapet seg, og vi kan snart se gårdene på Vigdel. Vi passerer et par hytter før vi vender inn i Vigdelvika og kommer fram til sandstranden.

Praktisk

De med sykkel, barnevogn eller med dårlige bein vil overhodet ikke finne seg tilrette her. Her er det heller ikke en matbit å oppdrive. Vi kan parkere på Vigdelstranda, eventuelt også sør på Hellestø.

Les introduksjonsartikkelen til turene og les bakgrunnsartikkelen om Jæren. Turbeskrivelsen over er en bearbeidet variant av en original engelskspråklig artikkel.

Sandalsand har også omtaler av andre turer gjennom forsvarsanlegg som er frigitt de siste tiårene. Les om Trollskogen i Stavanger og Fjøløy fort i Rennesøy.