Gandsfjorden (1) Lura til Jåttå

Sist endret 08.02.2022 | Publisert 26.11.2014Rogaland, Strand og vann | ,

Anslått lesetid:

Da man anla dobbeltsporet jernbane mellom Sandnes og Stavanger ble det også lagt en turvei ved siden. Det skal vi benytte oss av, på denne turen fra Lura til Jåttå.

Introduksjon til vandreturene langs fjorden

Gandsfjorden strekker seg nordover fra Vågen i Sandnes til Stavanger. Det er mulig å gå og sykle langs store deler av strandlinjen på vestsiden. Stedvis gjør turveien omveier rundt industrianlegg eller boligområder, men framkommeligheten og skiltingen er relativt god. Den som starter ved Lura i Sandnes og slutter ved Breivik i Stavangers østlige bydel, vil ha tilbakelagt rundt 16 km. I denne artikkelserien er strekningen delt inn i fire kortere turer.

Vi starter på Lura og går først til Forusstranda

Den som insisterer kan selvsagt starte helt inne i Vågen i Sandnes. Det er imidlertid ikke særlig interessant (ennå) å vandre langs havne- og industrianleggene i Elvegata og Strandgata nordover til Lura, men det går sykkelvei her for den som vil.

I Luravika må man krysse under jernbanen nær den lange bakken opp mot Lurahammeren. Vi følger deretter sporet langs yttersiden av det gamle tankanlegget som fremdeles skimtes høyt oppe på Nadaberget. Herfra er det bare å gå framover til vi får øye på et nyere boligområde oppe til venstre.

Rogaland - Sandnes - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Lura

Kraftig ankerfeste og tunnelen under Lurahammeren

Ta en kikk på den fascinerende blåmalte lille hytta og brygga i samme farge, kryss så under sporet og fortsett nordover på venstre side av jernbanen. Tenke seg til: her heter det faktisk Ripsbærstraen.

Rogaland - Sandnes - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Forusstranda

Den blå bryggen på Forusstranda. Sandvika på andre siden av Gandsfjorden

Snart kommer vi framover mot Nortura sitt industrianlegg, og det kjenner vi på lukta. Her krysser vi tilbake til sjøsiden av dobbeltsporet og fortsetter litt til langs den strekningen som gjerne kalles Forusstranda. Vi er nå kommet inn i Stavanger kommune.

Forbi gammel mølledrift

En svær gammel industribygning kommer opp, sammen med en høy silo. Det er Fiskå Mølle. Nede ved sjøen er det fremdeles havneaktivitet, men det vernete eldste bygget huser i dag et kaffebrenneri, kunstnere og deres atelierer.

Rogaland - Stavanger - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Forusstranda - Fiskå Mølle

Fiskå Mølle

Her skal vi ned i sjøkanten, bare følg turveien på skrå ned til en småbåthavn og fortsett nordover til du legger merke til en (kunstig) liten sandstrand. Byggefeltet innenfor, Forusstraen, er av relativt ny dato og det ligger fint til.

Det varer ikke lenge før vi kommer inn i et skogholt. Fristelsen vår ble for stor til å følge en rimelig dårlig sti videre før det ble bom fast og vi måtte vandre opp og langs siden til gjenvinningsanlegget her. Moralen, eller rådet, er derfor å følge kommunens skilting av Forusstrandruten (en av 52 hverdagsturer) opp rundt industriområdet.

Rogaland - Stavanger - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Forusstranda

Det finnes faktisk også et skogholt å leke i, her på Forusstranda.

Inn i boligområdene

Det er nemlig slik på denne ruta, at den varierer veldig. Noe går i sjøkanten langs dobbeltsporet, noe inne blant industri- og lagerbygninger, og noe bak eller foran boligfelt. Akkurat her finner vi den lengste omveien av alle.

Vi går altså til venstre bort fra stranden til vi møter Midtgårdveien. Der følger vi turskiltingen rundt industriområdet og nedover mot fjorden igjen. Vi fortsetter på Ramsvigstien og nedover Slettestrandveien til vi ser nok en småbåthavn. Herfra følger vi stien inn på det området som kalles Frøystad Gård.

Rogaland - Stavanger - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Forusstranda

Her går turveien et stykke langs strandkanten, nedenfor eneboligene

Dette er noe av det mest idylliske strekket på denne høyst varierte turen. Vi kommer nå nemlig langs strandkanten bort mot Sandholmen og en hel rekke med naust like innenfor. En rekke små robåter ligger her dratt opp på land, nesten som en båtkirkegård.

Rogaland - Stavanger - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Gauselstranda

Vi finner også en del riktig fotogene naust på Gauselstranda

Og dermed er det slutt på herligheten.

Gauselstranda

Vi skal nemlig bortover Gauselstranda, eller innerst i Bogavika som det heter på kartet. Denne gråværssøndagen i november må vi konstatere at verden ikke er blitt bedre de siste årene. Den mye omskrevne turveien langs strandkanten eksisterer fremdeles ikke her – etter gjentatte rettssaker.

Rogaland - Stavanger - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Gauselstranda

Dette lange strekket er det vi blir henvist til, mellom eneboligene ned mot sjøen og høy støyskjerm mot jernbanesporet innenfor.

Boligeierne lever i fred, mens byens befolkning er henvist til en ørkesløs vandring oppe langs støyskjermen mot dobbeltsporet. Langt, og lengre enn langt. Dette var skuffende, svært skuffende.

Det er ikke før vi nærmer oss nordlige deler av Boganesvika at vi igjen kan svinge oss ned mot sjøen for noen stakkete meter, før vi igjen ledes opp i slalåm mellom gateløpene. Vi er nesten kommet fram innerst i vika før vi endelig får sjøkontakt igjen.

Rogaland - Stavanger - Gandsfjorden - Fra Lura til Jåttå - Boganes

Vi er kommet fram til Boganesstranda og denne spesielle brygga som vender rett ut mot Gandsfjorden. Det er langgrunt langs omtrent hele denne nordlige delen av turen, og mange og lange brygger setter sitt preg på landskapet.

Vi beveger oss framover mot Jåttåvågen og de svære utbyggingene som der skjer i form av bolig- og næringsutvikling. Der slutter også denne turen, men ferden videre beskrives i neste kapittel.

Konklusjon

Dette er tragisk. Ikke for beboerne, men for distriktets befolkning. Det er flott at dobbeltsporet har åpnet en turvei for oss langs rutens søndre del. Det er for så vidt synd at vi fremdeles har usammenhengende industriområder som driver oss ut i ørkenvandringer – men vi skal da ha noe å leve av også, ikke bare for. Derimot er det uakseptabelt at myndighetene ikke omsider har fått anlagt tursti langs hele Gauselstranda.

Byens befolkning trenger den, og vi krever den.

Praktisk

Denne turen fra Lura til Jåttå er på ca. 6,3 km og passer for alle, inklusive barnevogner, fotgjengere og syklister.

I Luravika er der ingen spesielt tilrettelagte parkeringsplasser. Prøv aller helst på andre siden av Gamleveien. Det ligger en undergang under jernbanesporet nederst i bakken opp Gamleveien.

Jåttåenden har en umerket parkeringsplass i grus nesten nede i båthavna ved Boganes. Parker eventuelt på Jåttå videregående skole. Om du da ikke kommer med sykkel eller offentlig transport, vel og merke.

Kartet under viser alle turene beskrevet i denne artikkelserien. Klikk på kartets flerfargete linjer (dvs. turene) for en kort orientering, zoom inn og ut, og åpne det eventuelt i fullt vindu. (Turen omtalt i denne artikkelen, Lura til Jåttå, er merket med blå farge.)

Følgende artikler inngår i denne serien fra Gandsfjordens vestlige side:

(1) Lura til Jåttå (DENNE)

(2) Jåttå til Mariero

(3) Mariero til Strømvik/Godalen

(4) Strømvik/Godalen til Breivik

Her er bilder fra denne strekningen. Klikk på miniatyrene og bla gjennom dem i full størrelse.