Faureknuten i Bjerkreim

Sist endret 21.03.2022 | Publisert 04.05.2015Fjell og hei, Rogaland |

Anslått lesetid:

Denne fjellturen gir deg en real opptur. Du krones på toppen av Faureknuten med en fantastisk utsikt over både fjell, vann og kulturlandskap langt der nede.

Opplevelser

Vi er i den nordlige delen av Bjerkreim kommune i Rogaland. Her finnes det mange valgmuligheter for den som søker toppturer. Faureknuten er kanskje en av de beste.

Det er ikke lange turen, knappe to kilometer en vei. Til gjengjeld stiger du fra ca. 330 meter til offisiell høyde på 579 meter. Beregn en time på det. Det er i grunnen samme vei tilbake.

Rogaland - Bjerkreim - Faureknuten - Tjernet ved P-plass med Nonsfjell i bakgrunnen

Tjernet ved P-plass med Nonsfjell i bakgrunnen. Det er en annen topptur.

Stigning har du hele veien mot alle vardene oppe på toppen. Etter parkeringen går det slakt oppover et lite stykke, men det går ganske radig inn i det bekkeleiet vi skal følge nesten helt opp.

Rogaland - Bjerkreim - Faureknuten - Oppover Grolidalen

Opp skal vi, oppover Grolidalen med et lite bekkefar

Grolidalen heter det, og når du kommer til toppen av den lille dalen møter du på et skar. Her skal du svinge bratt opp mot venstre.

Vel framme på høydedraget bør du gå så langt vest du kan for å få den storslåtte utsikten mot gårdene på Fuglestad, Nedrebø og Birkeland – ja faktisk enda lenger mot vest. Mot nord ser du innover Stølsdalen og til andre fjelltopper som Kyrkjefjell og Ragsfjell.

Rogaland - Bjerkreim - Faureknuten - Storavatnet

Utsikten innover Storavatnet/Birkelandsvatnet

Under deg brer Birkelandsvatnet (Storavatnet) seg bredt og ikke minst langt i østlig retning. Det går helt inn mot Sundvor og Malmei.

Nyt utsikten og turen, for det er flott her. Når du er tilbake kan du ta et bad i Krokavatnet, eller kjøre ned til Birkeland og oppsøke det gamle skolehuset

Praktisk

Sving av fra E39 like nord for Søylandskiosken. På skiltet står det Nedrebø. Når du kommer til Nedrebø tar du til høyre i retning Ivesdal. Her skal du litt oppover bakkene og passere den kjekke badeplassen ved Krokavatnet før veien bringer deg over heia mot Skjæveland, Ivesdal eller til Vikeså – du kan nemlig komme hit den veien også.

Bare få hundre meter etter badeplassen tar vi av på grusvei, forbi en bom – som vel etter hvert har begynt å stå åpen fast – innover og oppover til parkeringsplassen kommer til syne i et bredt skar over dalen. Vi har da Nonsfjell til venstre og deretter Faurefjell rett fram. Kartet under har omtrentlig rute inntegnet. Som sagt er det å gå rett opp. Det er satt opp et informasjonsskilt på den lille parkeringsplassen.

Bjerkreim kommune har i nyere tid fått utarbeidet en rekke kart med turforslag i kommunen. Det er hengt opp informasjonstavler og merket 420 km med løyper. Det er strålende. Et av kartene viser blant annet turen til Faureknuten. Pdf-fil.

Klikk på miniatyrene for å se en større versjon.