Bli med til Bånefjell ved Donsen

Sist endret 31.12.2021 | Publisert 23.12.2015Agder, Fjell og hei |

Anslått lesetid:

Sommer som vinter er det flotte turmuligheter på Donsen ved Sirdal. Vi skal på topptur til Bånefjell for en usedvanlig vakker utsikt i alle himmelretninger. Om været står deg bi.

Opplevelser

Vi skal på den høyeste toppen på Donsen. Bånefjell ligger på 984 meter over havet, og vi starter på parkeringsplassen (ca. 750 meter) en vakker dag på sensommeren. Det går ganske greit å finne fram hit selv uten kart.

Vest-Agder - Sirdal - Donsen

En tilsynelatende gråværsdag på Donsen kan godt bli til en meget vakker dag. Her utsyn over Vardetjønn.

Når du har parkert på hyttefolkets sommerparkering (vinterparkeringen er 3 km lenger nedi veien ved Flesebekk) så fortsetter du på tursti rett framover. Da kommer du snart til Sandtjødn og observerer straks at her har det vært ganske aktiv hyttebyggingsaktivitet gjennom de siste ti årene. Vi holder oss på tjernets høyreside (vest) og følger stien framover og bratt opp bak de innerste hyttene.

Sauer, myrlendt terreng og småkoller rundt om.

Det er delvis merket sti her, og vi skal stadig oppover før vi dreier til høyre i en forsenkning og fortsetter deretter skrått oppover mot venstre. Venstre betyr i denne sammenhengen sør.

Bånefjell ligger nemlig høyt og godt mot sør, og når du etter en stund velger å gå rett på målet, vil du snart være oppe. Det har tatt deg en time eller så. Her er det bare å nyte utsikten. Mot nord aner vi Sirdalen og mot sør er det bare vann og hei så langt øyet rekker. I den retningen skal det være flott å gå på ski, for en større rundtur.

Vi velger å gå ned fra fjellet i østlig retning og kommer snart ned til flere små tjern og vatn. Her kan det være greit å gå rett nord til vi møter på merket turløype inn mot Kvinen før vi igjen dreier vest og tilbake til parkeringsplassen.

Dette er nok en greiest tur i vær som gir fin utsikt, men den er så variert og fin at den egner seg til gråværsdager også.

Praktisk

Kartet viser sommerparkeringen på Donsen. Vinterparkeringen ligger langs veien tre kilometer vestenfor markøren på kartet.

Les den første artikkelen fra Donsen, og også den andre. Bildene under kan ekspanderes til større varianter. Klikk og se.