Biltur over fjellet fra Stavanger til Eidsvoll

Sist endret 04.08.2023 | Publisert 17.08.2015Agder, Bilturer, Oslo, Rogaland, Telemark | , , , , , , ,

Anslått lesetid:

Les om en biltur over fjellet fra Stavanger til Eidsvoll, via spennende reisemål som Sirdal, Setesdal, og Rjukan.

Introduksjon til ferden

Dette årets biltur i Norge krysset fjellet mellom Østlandet og Vestlandet på to steder, lengst i sør. Attraksjonene stod i kø begge veier og ga strålende opplevelser fra begynnelse til slutt.

Det er så smått blitt en tradisjon med noen få dager på veien i Norge, bare se introduksjonen på siden om Bilturer. Denne turen i 2015 skulle bringe oss over langfjellene på de to sydligste overgangene. Ettersom vårt utgangspunkt er Stavanger, var det veien over Suleskar som var fjellovergang nummer en. Vi gjorde vendereis da vi kom til Oslo/Eidsvoll.

Denne artikkelen beretter om en biltur med følgende innhold:

1. Stavanger
  8. Kongsberg
  9. Oslo
  10. Eidsvoll

Finn reiseruten i et kart og les om hovedattraksjonene underveis. Det er laget en lang rekke spesialartikler fra de stedene vi oppsøkte. Denne artikkelen vil nevne dem, men konsentrerer seg om andre steder vi oppsøkte, samt ferden i seg selv. For som det er sagt av en kinesisk vismann:

En god reisende har ingen faste planer og er ikke bestemt på å komme fram (Lao Tzu)

Vest-Agder - Sirdal - Kvæven - Sirdal Fjellmuseum

I Sirdal kommer vi over denne helt spesielle jakthytta

Stavanger til Suleskar

Vi hadde første dag lagt inn en passe lang rute, fra Stavanger til Dalen i Telemark. 229 km er ikke avskrekkende i avstand, men vi la opp til en del stopp underveis. Her skal vi bare vise til at Sandalsand inneholder en lang rekke artikler fra de tre kommunene vi kjører gjennom i Rogaland, nemlig Stavanger, Sandnes og Gjesdal.

Vi kjører sørover E39 og svinger innover i landet på Rv45 like etter Ålgård. Her kan den som vil ta opp til bygdetunet på Limagarden, et par hundre meter oppe i bakkene. Vår ferd gikk denne gang videre innover mot Oltedal (fottur til Uburhedlaren og en kikk på kraftverket fra 1909), oppover Dirdal (avstikker til Månafossen) og så selveste Byrkjedalstunet. Sistnevnte er et yndet stoppested langs veien over fjellet, eller for kortturer opp fra Jæren. Ta gjerne en tur opp til Nord-Europas største ravine, Gloppedalsura.

Herfra begynner det å gå oppover dalstrøkene, innover i Hunnedalen som på 50- og 60-tallet ble bygget ut som et stort hytteområde for befolkningskonsentrasjonene nede på Nord-Jæren. Senere åpnet sommervei og deretter helårsveien over til Sirdal i Vest-Agder.

Det er Sirdal som gjennom de siste 20 år har grodd fram som det helt store vintersportsområdet for oljerike Rogalandinger. Her gjorde vi vårt første stopp, på Kvæven. Og det var så vellykket at det resulterte i en egen artikkel om Sirdal bygdemuseum på Kvæven.

En avstikker her i Øvre Sirdal er å ta over Lyseheiene og ned korketrekkerne til Lysebotn, eller stoppe før fjordbunnen og vandre inn til Kjeragbolten. Les om rundturen i Rogaland og Agder, Norges alternative nøtteskallrunde.

Vest-Agder - Sirdal - Suleskard-Brokke veien

Vi skriver juli og snøen ligger ennå tett på veien over fjellet.

Veien over Suleskar til Setesdal

Suleskar ligger nesten helt øverst i Sirdal. Heiene innover her har gjennom mange tiår blitt utviklet som et av landets mest utbygde områder i form av oppdemmete vann og kraftanlegg. Som vi vet krysser en lang rekke anleggsveier landet, mellom de «offisielle» veiene. Anleggsveien mellom Sirdal og Setesdal er en av dem. I 1990 åpnet den for allmenn ferdsel og er blitt en svært populær turistrute. Den pleier å sommeråpne i slutten av mai.

Veien er ikke veldig bred, og det kan være en fordel å ikke møte for mange bobiler. Heldigvis går ikke tungtransporten denne veien. Det går likevel greit å passere motgående trafikk.

Samtidig må man ikke bare følge med på veien, for naturen rundt er fantastisk vakker. Dessuten er vi høyt til fjells, over 1000 meters høyde, og det er lite skog. Lyng og kratt er det som kjennetegner landskapet. Vi hadde hørt om store brøytekanter nå midt i juli, men de hadde nok smeltet betydelig de siste ukene før vi kom oppover i gråværet.

Da vi nærmet oss nedturen til Setesdal i Aust-Agder ble vi møtt av et strålende solskinn og god varme.

Aust-Agder - Valle - Sølvgarden Rysstad - Resultatet er til salgs

Sølvgarden Rysstad – Resultatet er til salgs

Setesdal via Dalen til Rjukan

I Setesdal skulle vi oppsøke Setesdalstunet på Rysstad, og de gamle gårdstunene Tveitetunet og Rygnestadtunet på vår ferd oppover dalen. Særlig de to sistnevnte er klare anbefalinger for alle som besøker Setesdal.

Setesdal er kjent for folkemusikk, bygningsstil, bunader og ikke minst sitt sølvsmedarbeid. En av håndverkerne vi hadde besøkt tidligere hadde lagt ned, men på Rysstad like sør for der man kommer ned fra fjellet, finner vi Sølvgarden. Her er det campingplass, hotell, restaurant, men også sølvsmie og -utsalg. Særlig sistnevnte er verdt et stopp, mens serveringen i restauranten tok uendelig med tid.

Vi drar så nordover Setesdal til Rv45 svinger av oppover i lia og videre over til Dalen i Telemark. Vi har da beveget oss fra den brede, flate Setesdal til en langt trangere dal. Hårnålssvingene ned til Dalen kan ta pusten fra deg. Dalen er stedet med et fantastisk kråkeslott, Dalen Hotell, som bare må besøkes. Vi overnattet, men det går fint an å bare spise eller stikke hodet innenfor døren. Det var det ikke få som gjorde.

Neste dag, eller fortsatt i steg 2 i denne summariske beretning, tok vi en liten avstikker opp korketrekkerveien til Eidsborg og den lille stavkirken, for å returnere til Dalen ikke lenge etter. Omveien var vel verdt det, for å si det enkelt. Herfra og østover er der i grunnen mange veier når målet er Oslo før kvelden. Vi holdt strake veien nord mot Åmot, men i stedet for å svinge inn på E134 og rett inn mot Oslo, valgte vi å fortsette nordover over Rauland og et storslått fjellandskap – sikkert ikke bare sommerstid.

Her skal vi trekke pusten litt, før vi tar for oss tredje etappe.

Telemark - Tinn - Geitostysteri

Geitostysteri

Rjukan via Oslo til Eidsvoll

Vi hadde nemlig et ønske om å få med oss det nyslåtte verdensarvstedet Rjukan på vår ferd østover. Men sted og sted – industrieventyret som er innlemmet på UNESCO sin attraktive liste er nemlig ikke bare et sted – det er mange steder og mange opplevelser. Vi stoppet derfor først på Vemork, hvor også tungtvannsaksjonen blir minnet. Så kjørte vi ned i Rjukan sentrum for en liten titt før vi brukte mye tid på Mæl jernbanestasjon.

Telemark - Tinn - Rjukan - Vemork - Maskinhallen

Maskinhallen inne i Vemork kraftverk

Like før Notodden stoppet vi på Heddal stavkirke, en av landets aller flotteste av sitt slag. Vi var nå blitt så mettet av inntrykk at vi kjørte direkte inn til Oslo på E134 og E18. Det går radig for veiene er gode, og ikke altfor trafikkerte sommerstid.

Hele denne ferden over fjellet hadde tatt oss to dager og en overnatting. Vi så nå fram til tre netter i hovedstaden og litt roligere omstendigheter.

Det ble imidlertid ikke bare avslapning, for allerede neste morgen hadde vi booket oss inn på omvisning på Slottet. Deretter tok vi ut til Hovedøya for litt bading og titt på klosteret. Neste dag startet vi med en tur rundt Sognsvann og deretter en vandring i Botanisk Hage. Så det bli jo litt opplevelser i Oslo denne gangen også. Les alle Sandalsands artikler fra Oslo.

Hele denne ferden avsluttet vi på et vis på Eidsvoll, med et besøk på Eidsvollsbygningen som de siste årene har gjennomgått vidtgående restaurering. Vi stoppet også opp ved Eidsvoll steinkirke fra middelalderen.

Oslo - Skulptur - Kong Olav V, ved Rådhuset (Olav Orud, 2015)

Skulptur av Kong Olav V ved Rådhuset i Oslo

Praktisk

Det er mye å se i vårt vakre land. Før avreise ble en god del attraksjoner på de beskrevne rutene over fjellet plottet inn i kartet under. Det var altfor mange for oss, men vi ville bruke dem som basis for å sortere etter interesser, motivasjon og tilgjengelig tid underveis. De kan nå tjene som inspirasjon for andre.

Som forklart i teksten over, gikk vår rute fra vest til øst (566 km). Det blir selvsagt hopp-som-happ hvilken vei man kjører.

Ruten i denne artikkelen er inntegnet med blå linje i kartet under. Husk at du kan zoome inn og ut av kartet, og dessuten klikke på markørene for å lese om dem. Ekspander kartet til ny fane/vindu for enda bedre oversikt.

Artikkeloversikt

Dette er oversikten over alle artikler fra denne ferden fra vest mot øst:

Biltur over fjellet fra Stavanger til Eidsvoll (Denne hovedartikkelen fra første ferd, med spesialartiklene under)

Returen over fjellene gikk over Haukeli og Sauda der vi prioriterte gamleveiene, dvs. de veiene som er vinterstengte og bare åpnes en eller annen gang på våren eller forsommeren. Akkurat i år lå det uvanlig mye snø i fjellet, selv da vi ankom i begynnelsen av juli.

LES MER: På sommerveier gjennom vinterland.

Bildekavalkade

Helt til slutt følger en bildekavalkade fra steder besøkt på denne bilturen. Langt flere bilder ligger inne i spesialartiklene. Klikk på småbildene for å åpne større versjoner, og bla gjerne mellom dem.