Biltur fra Lyngdal til Mandal

Sist endret 11.05.2022 | Publisert 28.07.2016Agder, Bilturer | ,

Anslått lesetid:

Vi er på biltur på Sørlandets vestligste del. Fra Lyngdal i vest skal vi oppsøke uthavner i skjærgården og landets mest berømte fyrtårn. Vi avslutter i landets hviteste sørlandsby, Mandal.

Et overblikk og kart

Turen består av to fulle dager på veien, eller så mange dager du selv ønsker å bruke. Første dag omhandlet attraksjonene mot vest: Farsund, Lista og Lyngdal sentrum.

LES MER: Bilturens dag 1, Farsund og Lista til Lyngdal

Neste dag (denne artikkelen) drar vi videre i Lyngdal kommune og over til naboene Lindesnes og Mandal i øst. Dette er altså andre del av «road trip»-en mellom Lista og Mandal. Bilturene er omtalt i to artikler, og byene i tre spesialartikler. Se lenker nederst på siden.

Her følger et kart med beskrivelse av attraksjoner og med vår faktiske kjørerute innlagt. En del av attraksjonene ble lagt inn i kartet før avreise, noen underveis og atter andre etter hjemkomst. Vi kom ikke over alle, for det handler som alltid om å prioritere ut fra interesser og tid. Håpet er at kartet kan tjene som inspirasjon for flere. (Klikk på markørene for informasjon, klikk på firkanten til høyre for å se kartet i fullt vindu og ta det med deg på egen mobil.)

Dagen før hadde vi landet i Lyngdal sentrum og gjort oss fortrolig med Alleen og gatene der, vi hadde rutsjet i vannsklie på Sørlandsbadet, og vi hadde overnattet på det usedvanlig spennende Paulsens hotell.

Korshamn

Nå satte vi oss i bilen og la ut på dagens ferd. Den første delen gikk rett sørover på Fv552. Vi skulle til en av Sørlandets vakre uthavner, de gamle småhavnene som fungerte som nødhavner for mindre fartøyer, og for så vidt fremdeles gjør det.

LES MER: Uthavnene Loshavn og Korshamn

Vest-Agder - Lyngdal - Korshamn

Korshamn fyller begge sider av et sund. Her utsikt mot den delen som ligger uten vei.

Etter Korshamn går ferden samme vei tilbake (14 km). Like før vi kommer inn mot Rosfjord og Lyngdal sentrum svinger vi brått av mot øst på Fv401. Det er ikke autostradaer dette, men det er vakker natur i det minste. Etter knapt 10 km kommer vi til Jåsund bru og få minutter senere kjører vi gjennom Spangereid sentrum, et lite tettsted med utpreget turisttrafikk fra alle hytteeierne i distriktet. De lokale sier at det kreler med Rogalendinger her.

Spangereidkanalen

Vest-Agder - Lindesnes - Spangereidkanalen

Dette er en kanal som åpnet i 2005 for å gi småbåttrafikken mulighet til å unngå det værharde Lindesnes. Seilingshøyden er imidlertid på lave 4,5 meter hvilket fortsatt tvinger seilbåter til å gå ut på åpent hav. Ikke desto mindre er småbåtfolket fornøyde med denne muligheten. Også i gammel tid benyttet man seg av den lavtliggende området her ved Spangereid. Faktisk helt tilbake til 700-tallet og Vikingtiden valgte man å dra båtene over, og det skal også ha vært en gammel kanal her som siden ble fylt igjen. Jåsund nevnt i forrige avsnitt er den naturlige åpningen ut i andre enden av denne forbindelsesåren.

Teknisk sett medførte åpningen av kanalen at Lindesnes fyr ikke lenger var Norges sydligste fastlandspunkt. Det mente Statens Kartverk, men valgte å reversere sin beslutning etter kort tid. Vi skal nå videre nettopp til landets mest berømte fyr.

Lindesnes Fyr

Vest-Agder - Lindesnes - Lindesnes fyr

Det er mer ved et fyr enn bare fyret. De gamle bygningene her mot øst har fortsatt fyrvoktere boende, så vel som utstillingslokaler og muligheter for overnatting.

Det tar ikke mer enn et kvarter fra Spangereid før vi er framme.

Det var mange år siden forrige gang jeg var her, sett bort fra en båttur på utsiden, og det er skjedd markante endringer på innsiden av neset. En stor parkeringsplass er anlagt sammen med et restaurantbygg. Vi skal til fyret og må først betale billett og for de som vil, kjøpe litt forskjellig i gave- og suvenirbutikken i samme bygg. Like innenfor er der bussparkering og et stort besøkssenter som vi tar for oss på returen. Herfra kan vi nemlig velge å følge bilveien opp mot fyret, eller gå trappene opp.

Fyret lokker der det kneiser oppe på høyden. Selve fyret er ganske lavt, 16 meter, i støpejern. Grunnet plasseringen behøver det heller ikke være større. Her er det mulig å komme inn, klatre opp og nyte utsikten.

LES MER: Lindesnes fyr – lengst sør i Norge

Barnas Dyrepark

Som naturlig kan være når man skal til enden av en halvøy, så blir det samme vei tilbake. Som for Korshamn blir derfor turen til og fra Lindesnes på samme veistump. Vi skal fortsette i nordlig retning, inn til kommunesenteret i Lindesnes på Vigeland, men underveis kan vi gjøre et par stopp. (Det gjorde ikke vi.)

Langs veien ligger nemlig en noe mindre kjent dyrepark på Sørlandet enn den ved Kristiansand.

Ut fra bilder og presentasjon ser dette ut til å være en trivelig, liten park – med alle de kjente, norske husdyrene. Og noen eksotiske. Jeg vil formode at dyrehagen er særlig kjekk for de minste barna, og da de som enten har hytte i distriktet eller har ferie med god tid.

Svinør

Svinør sett fra Havsyn. Foto: Rolfsteinar, Wikimedia Commons

I likhet med Korshamn og Loshavn lenger øst, er Svinør en av de gamle, idylliske uthavnene. I motsetning til de nevnte to må man ha båt for å komme ut på øya. Dersom du har tilgang til det kan dagen bli perfekt. I motsatt fall kan du gjøre en avstikker ned hit fra den anbefalte kjøreturen likevel. Det gjorde ikke vi, men jeg angrer i ettertid. Jeg hadde rett og slett drevet for dårlig research før vi kom.

Du kan nemlig parkere på kaien og gå ut på moloen. Da kommer du nærmere enn 100 meter fra øya og har hele panoramaet foran deg. Bildet over er tatt fra et høydedrag på landsiden, og moloen vises i nedre del. Bildet illustrerer for så vidt også veldig godt hvorfor det heter uthavner, de ligger i skjærgården helt ut mot havet uten veldig mye skjerming for vind og bølger.

Videre til Mandal

Vest-Agder - Lindesnes

«On the road again». Vi skal inn til Vigeland og akkurat her går det radig framover.

Veien til Mandal kan gjøres via småveier, men vi valgte strakeste hovedvei inn til sentrumstettstedet i Lindesnes kommune, Vigeland, og deretter E39 til Mandal. Sistnevnte strekning er relativt kjedelig, må sies. Førstnevnte strekning, ja hele veien fra Lindesnes fyr til miniatyrversjonen av Lindesnes fyr i E39-rundkjøringen på Vigeland er en sammenhengende eventyrreise gjennom vakker norsk natur.

Vi finner skogkledde åssider, nakne koller, småvann, koselige viker, smale veier, og små gårdsbruk. Dessuten, og det er vel kanskje mindre spennende, kjører vi forbi hytter en masse, i felt eller hver for seg. Endeløse rekker med nye og gamle naust langs sjøkanten, noen med fordekt boligdel. På sommeren er det et yrende liv også på campingplassene og med småbåter blant øyene. Joda, de har nok funnet sine paradiser alle de som setter pris på hytteliv.

Mandal

Mandal er den nest største av de fem byene i Vest-Agder, erke-Sørlandsk, stor og liten på samme tid. Artikkelen fra vårt besøk starter slik:

Ingen steder i Norge kan motstå et vakkert sommervær, heller ikke Mandal. Dette er byen som lever og ånder for sommeren – og få steder blomstrer og yrer så mye av liv på denne årstid som Mandal. Vi skal jakte opplevelser på en byvandring i Mandal sentrum.

LES MER: Det hvitmalte Mandal

Gågata i Mandal med utsiktspunktet Uranienborg på toppen bak.

Bildegalleri

Her er flere bilder fra denne dagen. De kan klikkes og nytes i større versjon.

Litt om regionen

Listerregionen består av et ganske stort geografisk område og omfatter seks kommuner: Farsund, Flekkefjord, Hægebostad, Kvinesdal, Lyngdal og Sirdal. Folketallet er i underkant av 37 000. Bilturen omfattet de kystnære områdene fra Lista og østover til Lyngdal og videre. Innlandet består av småvann, dalfører med elver som fører ned til kysten, store skogsområder og lengst nord også fjell- og heielandskap.

Lindesnesregionen er parallellen til Lister mot øst og omfatter (etter 2020) to kommuner: Lindesnes og Åseral. Folketallet er knapt 25 000. Landskapet framstår som relativt likt Listerregionen.

Lenkene til kommunene i siste to avsnitt går til Sandalsands oppslag fra disse kommunene.

Les mer på Sandalsand

Dette var andre del av «road trip»-en mellom Lista og Mandal. Bilturene er omtalt i to artikler, og byene i tre spesialartikler.

Les om flere bilturer i Norge, på Sandalsand.