Pages Navigation Menu

Astrup Fearnley Museet i Oslo

Astrup Fearnley Museet i Oslo

Bli med til et privat museum som tar mål av seg til å være (et av) landets fremste innenfor samtidskunst. Samlingen av norsk og internasjonal kunst er vesentlig, og de skiftende utstillingene skal lokke oss tilbake for nye opplevelser.

 

Opplevelser

Det var i 1993 at museet ble etablert av rederarvinger, og det var i 2012 at museets nybygg ble åpnet på Tjuvholmen på vestre side av Oslos indre havn. Museets utforming, tegnet av Renzo Piano, er meget tiltalende og tilpasset sine omgivelser. Museets faste og skiftende utstillinger er fordelt på to bygninger, adskilt av en slags vollgrav eller passasje der fjorden kommer inn mellom bygningene. Man går selv på broer over vannet.

På utsiden av museet er det anlagt en liten sandstrand og parkanlegg ispedd skulpturelle kunstverk i et helhetlig parkkonsept tegnet av samme arkitekt.

Gir kunstnernavn som Andy Warhol, Anselm Kiefer, Gerhard Richter, Bruce Nauman, Cindy Sherman og Damien Hirst deg noe, så kom hit. Er du nysgjerring på hva annet museet tilbyr, kom også hit. Bryr du deg ikke om moderne kunst? Kom likevel!

 

Oslo - Astrup Fearnley museet Tjuvholmen

Museets to halvdeler, med kanalen mellom

 

Vi skal kort nevne noen av de mest kjente verkene på museet.

High Priestess/Zweistromland, en monumentalskulptur utført 1986-89 av Anselm Kiefer. Den består av to bokhyller med bøker som ligger litt hulters til bulters, og som bærer preg av å ha vært lest noen ganger. Tolkningen kan sikkert variere, og tittelen spekuleres i, men det fantastiske er dimensjonene og at det er 25 tonn bly som er materialbruken.

 

Oslo - Astrup Fearnley museet Tjuvholmen

Deler av kunstverket «High Priestess/Zweistromland» av Anselm Kiefer

 

Damien Hirsts Mother and Child (Divided) skapte oppmerksomhet da kunstverket ble avduket i Venezia i 1993. Ikke uventet. Hirst hadde tatt fire montre og fyllt dem med formalin. En ku og en kalv ble begge delt i to og satt i montrene. Se bildene på kunstnerens eget nettsted.

Jeff Koons’ porselensfigur Michael Jackson and Bubbles (1988) er en tredje av museets mest kjente kunstobjekter. Den viser popartisten og hans kjæledegge, en sjimpanse, på en blomsterseng. Se kunstnerens egen side.

Museet skal ha ros for å kombinere norsk samtidskunst og den internasjonale, og at den sistnevnte ikke kun er hentet fra den anglo-amerikanske kunstverdenen. Av skiftende utstillinger de siste par årene kan nevnes spissingen mot enkeltland (som Brasil) og verdensdeler (som Europa).

 

Oslo - Astrup Fearnley museet Tjuvholmen

Kunstverket «Dolphin» av Jeff Koons

 

Ellers er det bare å følge med på museets nettsider, også de er nemlig verdt et besøk for kunstinteresserte. De synes nemlig å gjengi også kunstverk som ikke står utstilt til et gitt tidspunkt, men som er del av samlingen. I alle fall for de som ikke har like lett for å komme hit hyppig, vil et slikt virtuelt besøk være attraktivt. Bildene som er lagt ut er av god oppløsning og vi får korte presentasjoner av kunstnerne attpåtil (eksempel). Dette er eksemplarisk gjort av Astrup Fearnley Museet, og bør være til etterfølgelse hos andre.

 

Praktisk

Hit kommer man helst gående ut fra Rådhusplassen forbi Aker Brygge. Fortsett bare rett fram hele tiden og over på Tjuvholmen. Her ligger museet, helt i vannskorpa.

Museets åpningstider er som for museer flest, åpent alle dager unntatt mandag. Kartet under viser vei.

 

 

Tjuvholmen var opprinnelig en liten holme der utfylling har mangedoblet størrelsen. Samtidig har man søkt å utvikle både bolig-, næring- og kulturbygg med bruk av grøntelementer, broer og kanaler i et nytt, moderne urbaniseringsuttrykk. Slik sett er dette et spennende sted å besøke, der det både danner en geografisk og kronologisk videreutvikling av Aker Brygge-konseptet på 1980-tallet. Noe av den samme byfornyingsprosess ser vi i Bjørvika lenger øst, med Operaen og det berømte Barcode-konseptet. Men det får bli til en annen artikkel.

Les flere artikler fra Oslo her på Sandalsand og se flere bilder fra Astrup Fearnley under.

 

Kommenter